Home » , , , , , » Sejarah Awal Penubuhan SLAM & album kumpulan SLAM

Sejarah Awal Penubuhan SLAM & album kumpulan SLAM

Written By puterablog1malaysia on Wednesday | 3:43 AM


“ They get theirs after struggling like hell”
Merupakan sebuah falsafah inggeris yang dipetik dari karya agung Shakespeare dan sesuai diberikan kepada kumpulan Slam sekarang.

Dalam usianya yang masih muda lagi mentah, anggota-anggota Slam sudah mampu berdikari. Kehidupan mereka kini telah jauh berbeza dari dahulu, sewaktu mula menjejakkan kaki ke pentas muzik. Setiap anggotanya sudah boleh berbangga dengan hasil yang sama-sama dituai kearah memperbaiki taraf hidup sendiri.

Slam adalah salah sebuah kumpulan lama yang telah meniti popularity dalam dunia muzik tanah air masa kini dan boleh diklasifikasikan dalam kategori `growth`, di mana mereka pernah menuju ke puncak kejayaan sebagai penyanyi berkumpulan

Nostalgia

“ setiap kejayaan memerlukan pengorbanan” itulah falsafah melayu yang tidak pernah dinafikan kebenarannya oleh keenam-enam anak muda yang telah Berjaya mencipta nama gemilang dalam arena muzik tanahair masa kini.

Nama Zamani, Shah, Man, Eddie, Lili dan Ajak tidak perlu diperkenalkan lagi kepada peminat seni suara tanahair, khususnya selepas kejayaan album kedua mereka yang berjudul `Kesan Terbukti`. Album ini telah memuatkan `lagu lagenda` bagi Slam `Tak Mungkin Berpaling`.

Sebenarnya kumpulan ini diasaskan oleh Shah, bekas anggota kumpulan Exist. Diatas komitmennya sendiri, Slam telah ditubuhkan pada awal tahun 1993 di Johor Bahru.

Bercerita tentang sejarah penubuhan kumpulan ini, Shah yang bertindak sebagai ketua kumpulan memberitahu kegagalan bersama Exist pada waktu itu telah menjadi inspirasi kea rah terbentuknya Slam.

Dia mengajak teman lamanya iaitu Ajak, Man dan Lili berjuang bersama atas dasar semangat setiakawan yang utuh.

Susahnya cari pengganti…
Mereka kemudiannya menjalankan ujibakat bagi mencari penyanyi. Sebelum bertemu dengan Zamani, Slam terlebih dahulu mnedapat empat orang penyanyi yang mempunyai kekuatan vocal tersendiri.

Bagaimanapun jodoh Slam dengan penyanyi-penyanyi tersebut tidak panjang kerana Slam sentiasa ingin mempersembahkan sesuatu yang terbaik buat peminat mereka.

Mereka mempunyai perancangan masa depan yang menarik dalam industry muzik. Mereka mempunyai visi yang baik bagi mendukung wawasan Slam.

Mereka terpaksa mengambil keputusan drastik dengan menyingkirkan penyanyi yang tidak mempunyai cirri-ciri seperti dikehendaki oleh Slam. Risiko yang terpaksa dihadapi adalah terlalu tinggi.

Sewaktu rakaman album pertama mereka berjalan dengan lancer. Slam terpaksa mengenepikan vokalisnya gara-gara suara tidak mencapai tahap yang dikehendaki sewaktu mendendangkan lagi ‘Nina` ciptaan Rahim Othman.

Mereka terpaksa menangguhkan pembikinan album pertama dengan membuka peluang kepada vokalis-vokalis baru yang ingin mencuba nasib dengan Slam.

Ujibakat telah diuruskan bersama oleh pihak pengurusan Johan Sound Production yang kini dikenali sebagai Johan Music.

KEMUNCULAN ZAMANI

`He is a good looking man`
Begitulah `first impression` peminat-peminat Slam terhadap penyanyi bersuara emas ini.

Dalam ekspedisi mencari suara emas ini, mereka akhirnya ditemukan dengan zamani yang pada ketika itu berusia 19 tahun.
Keunikan suaranya jelas memukau pihak pengurusan dan anggota kumpulan Slam yang lain. Berbekalkan bakat semulajadi dan seraut wajah kekanak-kanakan, Zamani boleh membuat peminat Slam tidak puas memandangnya.

Nak dijadikan cerita, ada dikalangan peminat fanatic kumpulan ini sanggup menelan berpuluh-puluh biji panadol kerana kecewa membaa satu kenyataan akhbar kisah cintanya dengan seorang penuntut disalah sebuah pusat pengajian tinggi luar Negara satu ketika dahulu.

“saya sentiasa berusaha memantapkan suara disamping stamina yang cukup kerana saya mahukan mutu persembahan yang terbaik buat Slam`, ujar vokalis yang membahasakan dirinya sebagai ‘Adik` di kalangan kumpulan Slam.

“apabila saya memilih untuk menjadi penyanyi maka saya harus melupakan seketika masalah peribadi yang boleh mengganggu emosi dan konsentrasi saya pada muzik. Seboleh mungkin saya akan menceraikan masalah peribadi yang menyerang saya dengan masalah karier kerana memikirkan tanggung jawab dalam kumpulan. Saya tidak mahu menimbulkan sebarang masalah kepada teman-teman lain. Mereka mempunyai komitmen yang tinggi, jadi kenapa saya harus menunjukkan perangai yang buruk? Itu adalah prinsip hidup saya” jelasnya panjang lebar.

Zamani juga merupakan seorang penyanyi yang tidak pernah meninggi diri walaupun dia kini tergolong dalam kelompok vokalis terbaik tanahair. “itu bukan sifat saya kerana keluarga saya tidak pernah ajar semua itu” jelas penyanyi yang mempunyai sifat malu yang cukup tebal ini menerangkan pendiriannya tentang perkara tersebut.

Menurutnya, dia banyak belajar dari temannya, Shah tentang bagaimana cara menyanyi dengan penghayatan yang baik dan tinggi. Dia juga cukup menghormati Shah kerana baginya Shah mempunyai kebolehan luar biasa yang jarang dipunyai oleh sesetengah pemuzik lain.

“hal ini berlaku mungkin kerana pengalaman Shah yang cukup luas dalam muzik “komennya ringkas menurutnya lagi. Kriteria itu juga yang menyebabkan seluruh anggota Slam bersetuju memilihnya sebagai ketua kumpulan walaupun jika dihitung dari sudut umur, Shah adalah kumpulan yang paling muda.

Dia Berjaya menyanyikan semula lagu-lagu yang telah 70% dirakamkan oleh vokalis asal Slam sebelum diketepikan kerana masalah suara. Kebolehan luar biasanya telah Berjaya memukau anggota Slam yang pada ketika itu masih lagi menggunakan nama `Fix’.

“Sejak hari pertama saya bersama Slam, saya telah bertekad untuk mempersembahkan sesuatu yang bermakna kepada kumpulan ini. “Saya tidak mahu memusnahkan harapan mereka yang telah memberikan kepercayaan pada saya” jelas Zamani mengimbas kembali peritnya perjuangan menagih kepercayaan teman-teman suatu ketika dulu.

Dia juga tidak pernah mengikuti kelas vocal secara formal. Pendek kata, teman-teman dalam Slam sahaja yang menjadi gurunya selama ini.

Kelebihan yang ada pada Zamani adalah dia sentiasa bertanya kepada teman-teman bagaimana cara untuk menyanyi dengan baik. Teman-temannya pasti akan memberi petua dan petunjuk bagi memantapkan vokalnya. 

`Fix` vs SLAM?
Setelah Berjaya menamatkan proses rakaman yang memakan masa hampir 60 jam, mereka sekali lagi dikejutkan oleh berita buruk dari meja pengurusan. Nama `Fix` tidak boleh digunakan kerana ianya boleh menimbulkan `kekilafan’ dalam sebutan.

Surat putih dari angkasa puri itu seakan merentap jantung kelima-lima anak muda yang ghairah untuk tampil dengan muzik tersendiri di pentas seni suara tanahair.

Pun begitu, profesionalisme yang ditunjukkan oleh pihak pengurusan Johan Sound Production Berjaya menenangkan setiap anggota kumpulan yang tergantung namanya ini.

Mana Datangnya Nama SLAM
Mereka sekali lagi terpaksa membuka talian kepada penggemar muzik tanah air yang sudi member nama kepada kelima-lima anak muda yang baru dilahirkan kea lam seni suara Malaysia. Dari 3.000 penyertaan yang Berjaya dikumpul, Johan Sound Production dan anak-anak muda yang cukup tegar pegangan muzik ini telah memilih `SLAM` sebagai nama baru menggantikan nama asal ‘Fix`.

Pertama kali melangkah ke studio
Ketika pertama kali menjejakkkan kaki ke dalam studio rakaman, setiap anggota Slam mempunyai perasaan bercampur-baur diantara berani, yakin dan gementar.

Biarpun begitu mereka sewajarnya boleh berbangga kerana tidak perlu menggunakan pemuzik undangan. Inilah kehebatan Slam !
Sewaktu di studio, setiap anggota Slam tahu dan faham tugas masing-masing. Selagi tidak berpuas hati dengan muzik ataupun vocal, mereka akan terus bermain tanpa henti. Kadang kala masa dalam studio lebih panjang dari waktu-waktu lain. Setiap anggota Slam mempunyai matlamat yang sama iaitu ingin menjulang muzik Slam ke tahap tertinggi.

Lantaran itu tidak hairanlah jika mereka bersengkang mata semata-mata ingin menuju ke satu aspirasi yang telah dipersetujui bersama.

Album Pertama SLAM
Bagi album pertama, Slam terpaksa mengambil masa yang agak lama kerana proses penukaran vokalis. Walaupun selama 60 jam digunakan untuk proses memasukkan vocal, namun setiap anggota Slam tetap menunjukkan komitmen yang amat tinggi sehingga album ‘Slam 1’ selesai dirakamkan.

Jatuh Bangun Kami Bersama……
‘impian tidak selalunya menjadi kenyataan’, Slam terpaksa akur dengan kehendak peminat muzik tempatan.
Konsep ‘Pop Kreatif’ yang diperjuangkan secara kumpulan merupakan sesuatu yang baru di Negara ini. Walaupun album pertama mereka cukup baik dan mempunyai nilai artistic serta ‘komersial value’ tinggi, namun faktor popularity juga perlu diambilkira.

Album pertama mereka sekadar mencecah jualan 40.000 unit sahaja.

Lagu-lagu seperti ‘Malam Dan Semalam’, Buat seorang kekasih’ dan ‘Nina’ masih belum cukup kuat untuk menangkat martabat muzik Slam.

Penyertaan Eddie (Keyboardist)
Namun, Slam tidak dapat melatah ! lantas mereka membuat ‘Post moterm’ ke atas Slam. Mereka akhirnya bersetuju untuk menambah anggota dengan mengundang Eddie yang pernah bermain muzik bersama kumpulan Ekamatra sewaktu kumpulan itu berada dipuncak kegemilangannya menerusi ‘Pusara Di Lebuhraya’.

Slam bertambah mantap apabila Eddie (Keyboardist) menyertai SLAM setelah meninggalkan Ekamatra. Alunan jari jemarinya sebagai pemain ‘Keyboard’ memang asyik untuk didengari. Dengan pengalaman yang luas dimiliki oleh pemuzik yang berkaca mata ini, beliau telah memantapkan lagi susunan muzik SLAM disamping idea-idea beliau yang tidak pernah jemu untuk diterima oleh anggota-anggota SLAM yang lain. Inilah salah satu kekuatan SLAM!

Album ‘Kesan Terbukti’
“Tuah ayam Nampak dikaki, tuah manusia siapa yang tahu’ Dalam usia setahun jagung penubuhannya, Slam telah Berjaya mengumpul peminatnya sendiri. Album kedua mereka ‘Kesan Terbukti’ telah Berjaya meletakkan kumpulan ini sebaris dengan kumpulan-kumpulan muzik gergasi tanahair dari segi penjualan kaset dan CD di pasaran.

Album ini telah meledak dipasaran ! nama Slam tiba-tiba sahaja menjadi sebutan dikalangan peminat muzik tempatan. Lebih membanggakan apabila lima lagu didalam album ini Berjaya menguasai carta radio seluruh Malaysia. Lagu ‘Kembali Terjalin’, ‘Tak Mungkin Berpaling’, ‘Nur Kasih’, ‘Manisnya Rindu’ dan ‘Bukan Niat Membalas Derita’ merupakan rangkaian lagu-lagu ‘Hits’ sepanjang tahun 1995.

Manakala lagu ‘Tak Mungkin Berpaling’ pula merupakan lagu yang mencerminkan identity muzik yang diperjuangkan oleh Slam.

Lagu ini telah meletakkan nama Zamani sebaris dengan vokalis handalan tanahair. Begitu juga dengan anggota-anggota yang lain.

Segala penat-lelah mereka dalam dua studio iaitu Chanel dan Kings, berbaloi bila album ‘Kesan Terbukti’ mencecah angka 200.000 unit dipasaran. Ini telah melayakkan Slam menerima anugerah platinum berkembar dari syarikat rakaman mereka. Begitulah tuah yang tidak pernah diramal oleh sesiapa samada composer atau anggota Slam sendiri.

Album ‘Kembali Merindu’
Album ‘Kembali Merindu’ telah berada dipasaran pada 1996. Dalam album ini, Slam telah membuat pembaharuan yang drastik kearah memantapkan lagi muzik mereka. Mereka mulai sedar dimana ‘target’ Slam untuk mencapai tahap tertinggi dalam industry muzik sudah semakin hampir untuk digapai.

Bagi setiap anggotanya, slam kini berada pada tahap pertama menuju ke tahap kedua. Lantaran itu setiap ahli kumpulan ini tahu ketiga dalam industry muzik bukanlah sesuatu yang mustahil.
Pada tahap pertama Slam berusaha mengumpul popularity dan peminat tersendiri melalui asas yang kukuh. Manakala pada tahap kedua pula mereka perlu memantapkan muzik dan identiti Slam sebagai bekalan menuju ke tahap ketiga yang lebih bersifat universal. Pada tahap ini, irama muzik Slam bersifat sarwajagat dan boleh diterima seluruh dunia.

Itulah jaminan slam dan sebahagian dari episode ‘Impian Keemasan’ Slam dalam dunia muzik yang mereka ceburi. Album ‘Kembali Merindu’ melalui satu proses pembikinan yang amat teliti dan meninggalkan nostalgia tersendiri kepada setiap anggotanya. ‘Kembali Merindu’ memakan masa hampir 8 bulan untuk disiapkan termasuk tarikh awa; pengumpulan material yang dilakukan oleh Slam sendiri.

Pecah Pasaran Indonesia !!!
Slam juga telah mula dikenali di Indonesia kerana irama muziknya yang unik dan mempunyai nilai komersial yang tinggi di Negara tersebut. Walaupun begitu, seperti kelazimannya setiap album dari Negara ini yang ingin menembusi pasaran Indonesia mesti mengalami sedikit perubahan samada dalam susunan muzik ataupun melodi. Sedikit perubahan iaitu dengan menukar tajuk yang terdapat pada kulit album. ‘Kesan terbukti’ telah ditukarkan kepada ‘Tak Mungkin Berpaling’. Album ini meletup dalam pasaran Indonesia.

Komposer
Dalam setiap pembikinan album, Slam tidak terlalu cerewet memilih Komposer. 
Mereka akan menggunakan khidmat composer-komposer yang berada dalam reputasi terbaik mengikut situasi semasa. Slam tidak memandang pada pengalaman semata-mata kerana bagi setiap anggota Slam komitmen dan tuah composer selalunya harus seiring dengan aliran pemikiran Slam.
Nama-nama seperti Johan Aziz (Komposer dan Pengurus Slam), Rahim Othman dan Saari Amri tidak pernah lekang dari bibir peminat setia kumpulan ini. Bagi peminat-peminat Slam, nama-nama besar ini telah Berjaya mencorak dimercu gemilangan mutakhir. Komposer-komposer ini telah Berjaya mencorak irama muzik Slam dari pelbagai dimensi kerana mereka mempunyai cara, citarasa, identity dan susunan muzik tersendiri.

ALBUM 


Slam- 1993
1. Slam - Buat Seorang Kekasih
2. Slam - Warna Kehidupan
3. Slam - Nina
4. Slam - Leka Yang Lama
5. Slam - Semoga Kau Mengerti
6. Slam - Rahsia Alam
7. Slam - Malam Dan Semalam
8. Slam - Emas, Permata, Kaca
9. Slam - Janji Dipateri

Slam - Kesan Terbukti [1995]
1. Slam - Tak Mungkin Berpaling (4:54)
2. Slam - Manisnya Rindu (5:56)
3. Slam - Bukan Niat Membalas Derita (5:41)
4. Slam - Warisan Kita (5:45)
5. Slam - Nur Kasih (5:42)
6. Slam - Biarkannya (5:05)
7. Slam - Sendiri (5:13)
8. Slam - Damai (5:12)
9. Slam - Di Ranting Impian (4:46)
10. Slam - Warisan Kita (6:02)

TERBAIK - Slam ( 1995)

Slam - Kurnia (lagu baru)
Slam - Nur Kasih
Slam - Buat Seorang Kekasih
Slam - Nina
Slam - Gerimis Mengundang (lagu baru)
Slam - Kembali Terjalin
Slam - Tak Mungkin Berpaling
Slam - Bukan Niat Membalas Derita
Slam - Manisnya Rindu
Slam - Jalan Keindahan (lagu baru)

Slam - Kembali Merindu (1996)

01. Slam - Malamku Kesiangan
02. Slam - Kembali Merindu
03. Slam - Suratan
04. Slam - Sinar Menunggu
05. Slam - Masih Ada Cahaya
06. Slam - Kita Terpaksa Bermusuhan
07. Slam - Bagai Bidadari
08. Slam - Kini Hanya Sepi
09. Slam - Satu Jalan Satu Pegangan
10. Slam - Jika Kau Rasa Getarnya

Slam - Live Concert Unplugged 2 (1997)

01 - Kini Hanya Sepi
02 - Nur Kasih
03 - Malam Ku Kesiangan
04 - Ranting Impian
05 - Masih Ada Cahaya
06 - Maria Mariana
07 - Kita Terpaksa Bermusuhan
08 - Satu Jalan Satu Pegangan
09 - Rindu Bayangan (Ft. Jay Jay)
10 - Gerimis Mengundang
Slam - Dalam Harapan [1998]

1. Slam - Tiada Aku Jemu
2. Slam - Satukan Hati Kita
3. Slam - Cindai Asmara
4. Slam - Entah Mengapa
5. Slam - Kasih
6. Slam - Terpukau Seribu Rindu
7. Slam - Mentari Muncul Lagi
8. Slam - Kau Dan Aku
9. Slam - Dalam Harapan
10. Slam - Sabar Menanti




THE BEST OF SLAM ( 1999)

Slam - Rindiani
Slam - Kembali Merindu
Slam - Tiada Aku Jemu
Slam - Kembali Terjalin (live)
Slam - Terpukau Seribu Rindu
Slam - Satu Jalan Satu Pegangan
Slam - Gerimis Mengundang (live)
Slam - Izinku Berundur
Slam - Mentari Muncul Lagi
Slam - Sinar Menunggu (live)
Slam - Terasing Dalam Sepi
Slam - Dalam Gelap Ada Terang
Slam - Slamanja (2003)

Slam - 1. Leila
Slam -2. Siapa?
Slam -3. Kembalilah
Slam -4. Demi Kasih Sejati (Kau)
Slam -5. Warkah
Slam -6. Bukan Milikmu
Slam -7. Cinluni
Slam -8. Tak Mungkin Hilang
Slam -9. Lalu Ku Biarkan
Slam -10. Selamanya

Slam - Menggapai Langit [2007]

1. Slam - Rayuan Di Puncak Genting
2. Slam - Nafas Terakhirku
3. Slam - Lupakan Janji
4. Slam - Tersasar
5. Slam - Cinta
6. Slam - Cinta Dunia
7. Slam - Maafkan
8. Slam - Sesat Di Jalanmu
9. Slam - Adanya Cinta Dariku
10. Slam - Dara Hati

SLAM No. 1 (Life, 2007)

CD 1:
   Gerimis Mengundang
   Biarkan Ia Pergi
   Masih Ada Cahaya
   Kurnia
   Mentari Muncul Lagi
   Semoga Kau Mengerti
   Kembali Merindu
   Maria Mariana
   Satukan Hati Kita
   Kini Hanya Sepi
   Nina
   Entah Mengapa

CD 2:
   Kembali Terjalin
   Sinar Menunggu
   Suratan
   Rindu Bayangan (duet Jay Jay) (unplugged)
   Dalam Gelap Ada Terang
   Sabar Menanti
   Manisnya Rindu
   Warna Kehidupan
   Izinku Berundur
   Jika Kau Rasa Getarnya
   Kau Dan Aku
   Biarkannya

CD 3:
   Tak Mungkin Berpaling
   Kasih
   Terpukau Seribu Rindu
   Malam Dan Semalam
   Rahsia Alam
   Damai
   Nur Kasih
   Falsafah Cinta
   Terasing Dalam Sepi
   Buat Seorang Kekasih
   Di Ranting Impian
   Janji Dipateri

CD 4:
   Rindiani
   Tiada Aku Jemu
   Kita Terpaksa Bermusuhan
   Sendiri
   Emas, Permata, Kaca
   Bagai Bidadari
   Bukan Niat Membalas Derita
   Malam Ku Kesiangan
   Jalan Keindahan
   Satu Jalan Satu Pegangan
   Dalam Harapan
   Warisan Kita
   Leka Yang Lama
   Cindai Asmara
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Lagu - lagu popular Slam

1- Gerimis Mengundang ( Saari Amri )
2 - Tak Mungkin Berpaling ( Saari Amri / Azam Dungun )
3 - Jika Kau Rasa Getarnya ( Johari Teh )
4 - Mentari Muncul Lagi ( Sidin )
5 - Nur Kasih ( Saari Amri / Zur Ain )
6 - Kembali Merindu ( Saari Amri / Azam Dungun )
7 - Maria Mariana ( Johari Teh )
8 - Rindiani ( Mayadis / Irwan GP )
9 - Kembali Terjalin ( Saari Amri / Habsah Hassan )
10 -Kurnia ( Awang BPR / S.Amin Shahab )
11 - Manisnya Rindu ( Saari Amri / Azam Dungun )
12 - Malam Ku Kesiangan ( Saari Amri )
13 - Terasing Dalam Sepi ( Saari Amri / Azam Dungun )
14 - Buat Seorang Kekasih ( Rahim Othman / Juwie )
15 - Tiada Aku Jemu ( Akmar )
16 - Kita Terpaksa Bermusuhan ( Saari Amri )
17 - Satu Jalan Satu Pegangan ( Saari Amri /Zur Ain
18 - Jalan Keindahan ( Wan Zul / S.Amin Shahab )
19 - Satukan Hati Kita ( Saari Amri / Azam Dungun )
20 - Entah Mengapa ( Akma )
21 - Nina ( Johan Aziz )
22 - Kini Hanya Sepi ( Shah SLAM / Johan Aziz )
23 - Sinar Menunggu ( Edry KRU / Norman KRU )
24 - Dalam Gelap Ada Terang ( )
25 - Ranting Impian ( Kid SEARCH / Azam Dungun )
26 - Bukan Niat Membalas Derita ( Shadek / Johan Aziz )
27 - Biarkannya ( Yusry-Edry KRU / Norman KRU )
28 - Masih Ada Cahaya ( Zamani SLAM / Shah SLAM )

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diskografi  


1. NAMA - SHAH NIZAM ABD HALIM
NAMA KOMERSIL - SHAH ( Slam )
ASAL - JOHOR BAHRU
STATUS - BERKAHWIN
ISTERI - INA ( FRESHI )
KARIER - PEMAIN GITAR ELEKTRIK & AKOUSTIK , PENYANYI , PELAKON , PENCIPTA LAGU , PENULIS LIRIK , PRODUSER & PENGGUBAH LAGU
KARIER BERMULA - 1990 ( Bersama Kumpulan Exists )
KARIER BERSAMA SLAM - 1993 - 1998
KARIER BERSAMA SEARCH 1999 - 2000 ( menerusi album Search - Selepas Banjir )
Kini Meneruskan Karier Sebagai PENERBIT & PEMUZIK

2. NAMA - EDDIE AHMAD
NAMA KOMERSIL - EDDIE ( Slam )
ASAL - JOHOR BAHRU
KARIER BERMULA - 1989 ( Bersama Kumpulan Rock Ekamatra )
KARIER - KEYBORDSDIS , PROGRAMMER , PEMAIN PERCUSSION ,PELAKON , PENCIPTA LAGU , PENGGUBAH LAGU , PENYUSUN MUZIK & PRODUSER

3. NAMA - ZAMANI IBRAHIM
NAMA KOMERSIL - ZAMANI ( Slam )
TARIKH LAHIR - 25 MAY 1971
ASAL - KUALA LUMPUR
STATUS - BUJANG
KARIER BERMULA - 1993 - 1998 ( bersama SLAM )
KARIER - PENYANYI , PELAKON & PENCIPTA LAGU

4. NAMA - NOR AZLI MASRANI
NAMA KOMERSIL - LILI ( Slam )
ASAL - KUALA LUMPUR
STATUS - BERKAHWIN
KARIER BERMULA - 1993
KARIER - PEMAIN BASS , PENYANYI , PELAKON & PENCIPTA LAGU

5. NAMA - ABDUL RAZAK BAJURI
NAMA KOMERSIL - AJAK ( Slam )
ASAL - KUALA LUMPUR
KARIER BERMULA - 1993
KARIER - PEMAIN GITAR , PENYANYI & PENCIPTA LAGU

6. NAMA - OSMAN KHALID
NAMA KOMERSIL - MAN ( Slam )
ASAL - KUALA LUMPUR
STATUS - BUJANG
KARIER BERMULA - 1993
KARIER - PEMAIN DRUM SLAM

Ahli anggota kumpulan Slam

Shah Nizam Abd Halim ( SHAH ) - Gitar elektrik & Gitar Akoustik
Zamani Ibrahim ( ZAMANI ) - Vokalis
Nor Azli Masrani ( LILI ) - Bass Man
Eddie Ahmad ( EDDIE ) - Keyboard , Programmer & percussion
Abd Razak Bajuri ( AJAK ) - Second Gitar
Osman Khalid ( MAN ) - Drummer






0 Rakyat Bersuara:

Post a Comment

Recommend on Google