Home » » 20 FAKTA MENARIK

20 FAKTA MENARIK

Written By puterablog1malaysia on Thursday | 3:21 AM


1.Perkataan Jepun 'Karaoke' bermaksud 'Orkestra Kosong'.
2.Perkataan 'Good-bye' asalnya dari perkataan 'God be with you'.
3.Perkataan 'checkmate' berasal dari bahasa parsi 'shah mat' yang bermaksud 'raja dah mati'.
4.'Enryo Shinaide' bermaksud 'Don't be shy'(in Japanese),'Gambatte' (gahm-baht-teh) bermaksud 'Go for it! or Try your best! - in Japanese).
5."... bahawa lebih 90% dari peserta skim piramid tidak pernah mendapat balik pelaburan awal mereka ".(malangnya ia tidak diistiharkan sebagai salah satu keajaiban dunia).
6."... bahawa semasa Piala Dunia FIFA 1998, tuan rumah dan johan Perancis tidak pernah kalah atau seri?".
7.Di Albania, menggelengkan kepala bermaksud 'ya' dan menggangguk bermaksud 'tidak'.
8.Maharaja Morocco, Moulay Ismail (1672 - 1727) mempunyai 525 anak lelaki dan 342 anak perempuan yang dilahirkan oleh 1,703 orang isterinya.
9.Pada gaun Permaisuri Perancis, Queen Marguerite De valois (1553 – 1615) telah dijahit 34 hiasan bentuk hati, melambangkan sejumlah 34 orang lelaki telah berjaya mencuri hatinya.
10.Arnold Schwarzenegger dibayar AS$21,500 bagi setiap perkataan yang dituturkannya dalam filem Terminator II.
11.Presiden ke-20 Amerika, James Garfield boleh menulis dengan kedua-dua belah tangan secara serentak dan dalam dua bahasa sekali gus.
12.Permainan snooker berasal dari negara India.
13.Negara Perancis telah menghadiahkan patung kebebasan " Statue Of Liberty " kepada Amerika Syarikat sebagai tanda persahabatan dan kebebasan pada tahun 1884.
14.Lanca atau beca merupakan satu jenis alat pengangkutan yang sangat terkenal di Asia Tenggara dan Asia Timur dan dicipta oleh seorang rakyat Jepun yang berketurunan Samurai.
15.Pemilik syarikat rokok Malboro pertama mati akibat kanser paru-paru.
16.Norris Williams, seorang warga British yang terselamat ketika kapal Titanic tenggelam selepas melanggar bongkah ais di Lautan Atlantik pada 14 April 1912, telah menjadi juara acara beregu dalam pertandingan tennis Wimbledon pada tahun 1920.
17.tahukah anda bendera negara denmark telah dicipta 700 tahun yang lalu,menjadikannya bendera paling lama digunakan di dunia.sumber:wikipedia.
18.Manajer kilang milik Andrew Carnegie, Charles Schwab adalah orang pertama di Amerika yang di gaji satu juta dolar AS per tahun.
19.Kolonel Harald Sanders memanfaatkan rahasia resepi ayam goreng miliknya dan mendirikan Kentucky Fried Chicken pada usia 66 tahun.
20.Nelson Mandela adalah seorang tahanan politik terlama di dunia. Ia dipenjarakan selama lebih dari seperempat abad. Akhirnya mejadi presiden Afrika Selatan pada usia 76 tahun! Meskipun berasal dari keluarga bangsawan, ia dilahirkan di desa miskin, menghuni rumah yang tidak ada bekalan air maupun letrik.


0 Rakyat Bersuara:

Post a Comment

Recommend on Google