Kucing/Cat

Written By puterablog1malaysia on Sunday | 10:00 AM

Ade sesetengah manusia anggap kucing binatang yang jijik,katanya kucing jalanan kotor sampai sanggup xmakan kat kedai yang ade kucing terbiar ni..Bagi aku, kucing pun makhluk ciptaan Allah jugak,dalam islam,kita diajar untuk mengasihani binatang,jika kita tak bantu dia,tak bagi makan untuk kucing terbiar tu,camne dia nak cari makan?Terpaksa lah dia menyondol tong sampah..Lagi la kotor.Lagilah hina pandangan sesetengah manusia pada kucing ni,tapi kita xsedar..kucing tu jadi macam tu sebab ape??Kuranganya kesedaran masyarakat kat binatang ni yang membuatkan ramai tak sukakan kucing kurap.Bagaimana pulak,kalau orang tendang2 dia??Macam mana kucing tu disepak dalam keadaan yang lapar..Apakah kucing ni batu? Apakah kucing tak punya perasaan?Tak hilang rezeki kita ni, jika kita bagi rezeki kat kucing.Malahan, Allah limpahkan rezki kita nanti,insyaAllah.Haiwan pun hamba Allah, hormati & sayangilah mereka.Sejijik mana mereka sekalipun, mereka tetap hamba Allah..Kalau kita berbuat baik pada binatang,binatang tu akn mendoakan kebaikan untuk diri kite balik.Sayangi la kucing walaupun ianya hanya seekor kucing kurap yang kotor

Aku tidak datang dari baka yang mahal..aku hidup merempat ditepi jalan..makan dari sisa makanan yang dibuang..tidur di tempat yang belum tentu selesa sepertimana kucing yang mempunyai tuan..aku tidak mengharapkan kemewahan & kesenangan..tetapi hanya satu permintaan ku..sayangi lah aku..bantulah aku..selamatkanlah aku..peliharalah aku sepertimana kau menyayangi keluarga kau sendiri..manusia,bantu lah aku..sesungguhnya,orang yang menyayangi haiwan itu adalah orang yang mempunyai sifat penyayang dalam dirinya.. 

kalau kite berada kt tempat kucing tepi jalan tu,itulah harapan kita,mengharapkan kasih sayang,belaian,ade tempat untuk bermanja, dan bermain.





copy & paste ; FB EszaIxora

2 Rakyat Bersuara:

  1. sedihnya baca ni. serius sy suka kucing tp bila tgk kwn2 yg suka sepak kucing masa jln2 tepi jalan asa sentap gila hati ni. kdg2 sedih sgt2.... tapi entah la. klu benci sgt pun xpyh la nak bertindak kejam. semoga dorang syg kucing tu jugak nanti.. amin :')

    ReplyDelete
  2. Ana cukup cukup ckup suka ngan kucing.
    makhluk berkaki 4 ni sgt bessstttt.. comot ke ... comot ke, ana xkeysah beb..
    Kalaulah rimau / singa bukan jenis menatang liar,,, dah lama ana bela... tp nk wat cemana, kalo gi bela rimau , kang ana plak yg kena baham..
    jd, dapat kucing sbgai ganti pun jadi.
    kpada yg benci sangat kat kucing tu... pegi la kamo smua kawan ngan rimau singa.. dak pun g kawan ngan biawak/ buaya...

    ReplyDelete

Recommend on Google