Home » » 10,000mph Pesawats Cramjets Hypersonic Dalam Perjalanan

10,000mph Pesawats Cramjets Hypersonic Dalam Perjalanan

Written By puterablog1malaysia on Thursday | 3:43 AM


Mesin jet yang memungkinkan penumpang dapat membuat perjalanan dengan kelajuan 10.000 mph akan kemungkinan akan 'terrealisasi". Hypersonic screamjets telah diusahakan selama bertahun-tahun, tapi sebenarnya scramjet ini bukanlah suatu pesawat, melainkan sebuah misil yang dinamakan Boeing X-51A. X-51A dicipta untuk membuktikan bahwa scramjet benar-benar bole terbang selaju itu. Dan peluncuran pertamanya dijadwalkan pada bulan Desember nanti.

Jika projek ini dapat membuat scramjets berjaya, maka dia dapat menggantikan mesin jet dan roket. Jet dapat mencapai 1.6 Mach, sementara itu pesawat pengintip SR-71 Blackbird dapat mencapai 3.3 Mach. Sedangkan roket dapat mencapai 25 Mach, tapi untuk mencapai kecepatan seperti itu roket membutuhkan ribuan ton oksigen cair.

Scramjet tidak bole menandingi kelajuan pesawat ruang angkasa, tapi dia dapat mengalahkan kelajuan jet. Secara teori dia dapat berkelajuan sampai 15 Mach. Tapi jangan berharap perjalanan dari New York ke L.A. dalam 45 minit, kerana mesin ini masih memerlkan masa yang banyak untuk membolehkan mesin ini di ubah kepada pesawat penumpang.

0 Rakyat Bersuara:

Post a Comment

Recommend on Google