Jetman?? Korang pernah dengo Jetman? kalau pernah tetapi tak tahu tentang Jetman atau nama sebenarnya Yves Rossy akan aku kongsikan bersama korang tentang Jetman ni serba sedikit.Setiap orang ingin terbang termasukla aku, begitu juga dengan Yves Rossy.Dia mempunyai keinginan untuk terbang ke angkasa jugk.
Aku pun tak tahu dari mane nak mula cerita tapi apakan daya dalam kepala otak aku sentiasa terbayang perkataan line clear/sebat je labu.ha3x.Yves Rossy mendapat idea untuk terbang & ia menggunakan ejin jet berkuasa turbine.korang tahu tak turbine tu macam mane? kalau tak tahu, teruskan je membaca, akan aku tunjukkan bersama-sama gambar koleksi Yves Rossy k.Sambung cerita,selepas prototypes skysurf(1993-1998), winsuit dan inflatable wing (1999-2003) dia test dia punya sayap terbang la.hehehe tapi malangnya gagal di sebabkan masalah sayap la.Namun pada 2004 Yves Rossy telah kembali semula dengan sayapnya yang baru daripda Karbon span-3m.Pada awalnya usaha beliau sangat sukar tetapi atas usaha tangga kejayaan kan, ia menjanjikan hasil yang baik.Dah boleh terbang la tu kan.hehehe..gud job Yves Rossy/Jetman.Setelah berjaya tu,dia bekerjasama dengan pekerja-pekerja juruterbang bagi menstabilkan lagi penerbangan beliau bersama sayapnya.
Pada tahun 2005, beliau telah menamatkan dua penerbangan dengan di lengkapi dua enjin jet sahaja.Setelah itu beliau menambahkan lagi dua enjin jet bagi mencapai prestasi yang dia inginkan dan tahap keselamatan juga beliau tingkatkan.Hanya dengan 4 enjin jet, pergerakan beliau apabila berada di udara hanya menggunakan pergerakan badan & dengan penambahan enjin jet itu juga beliau boleh gerakan badan & naik ke udara tetapi apabila beliau ingin terbang menggunakan sayap penerbanganya, beliau perlu di lepaskan di udara.Penerbangan beliau yang stabil apabila dengan penambahan 4 enjin jet itu di Bex yang berlangsung selama 5 minit 40 saat.Sejak itu Yves Rossy sentiasa melatih untuk mengoptimunkan sayap.Sejak dari itu, beliau telah menambahkan pelbagai alatan untuk terbang merentasi Selat Inggeris & Calais(Perancis) ke Dover (UK) pada septembar 2008.
Kini Yves membuat prototaip yang baru, yang lebih kecil & kuat untuk membolehkan beliau berlepas dari darat & mempunyai kebebasan di udara yang lebih aerobatics.Ok sampai di sini sahaja serba sedikit tentang Yves Rossy.Kat bawah ni aku sertakan dia punya penerbangan & gambar-gambar dia.
FIRST FLIGHT
WEBTEL.MOBI CHALLENGE (26 NOV 2009)
JERSEY INTERNATIONAL DISPLAY
WITH AIRBUS 380
ada berani????? |
tengok turbine kecik lawan turbine beso..mane berani..hahaha |
aku dah kalahkan benda ni..aku pijak2x jew |
IN FIGURES
DIMENSIONS | |
Span | 2 m |
WEIGHT | |
With fuel and smoke | 55 kg |
Dry | 30 kg |
ENGINES | |
Type | 4 Jet-Cat P200 of 22 kilograms thrust each, automatic start (25 second sequence) |
Fuel type | Mix of kerosene and 5% of turbine oil for lubrification |
Fuel quantity | 30 L. |
PERFORMANCE | |
Speed | |
- Average | 200 km/h |
- At Ascent | 180 km/h |
- On Descent | 300 km/h |
Climb | 330 m/min |
Flight time | 10 minutes |
SAFETY FEATURES | |
Parachute | Parachutes de France « Legend R » |
Canopy Harness | PD Spectra 230 |
Cut-away system with engine shut down and automatic opening of a rescue parachute for the wing |