FACEBOOK TIMELINE HEADER SIZE

Written By puterablog1malaysia on Friday | 10:16 PM

Salam semua.Baru2 ni aku ada bagitahu aku sudah menggunakan facebook timeline.Bagi yang belum tukar kepada facebook timeline korang boleh terus bace entry ni.Mungkin korang berminat & juga mungkin boleh menambahkan pengatahuan korang bila facebook sudah update kesemua profile lame kepada profile facebook timeline.Apa yang aku nak bagitahu malam ni ialah facebook timeline header.Sebelum ni hanya segelintir sahaja yang boleh melihat profile facebook timeline yang menggunakan profile yang sama seperti facebook timeline tetapi semalam, yang mane pakai profile standard sudah boleh melihat facebook timeline sesiapa sahaja.Tidak kirala orang tu masih menggunakan profile yang lame atau menggunakan facebook timeline.Tetap akan nampak.Facebook timeline ni mempunyai header di mana kita boleh meletakan picture kte sendri dengan lebih besar & kelihatan lebih cantik.Facebook timeline lebih kepada penceritaan tentang hidup kita.Kalau korang nak tahu korang boleh search kat google k.Ok la berbalik kepada tajuk asal.Facebook header size.Korang boleh lihat picture dibawah jika ingin membuat header korang lebih menarik & mengikut cita rasa & kreativiti korang sendri.Di bawh ni adalah contoh header facebook timeline yang baru aku buat beberapa minit lepas..

klik pada gambar jika inginkan paparan yang lebih jelas
Size pict di atas ini adalah size di dalam photoshop.Aku yakin ramai di antara kita sekarang ni sudah tahu menggunakan adobe photoshop.Resolution di atas tu bergantung pada korang nak letak berapa 75 & ke atas daripada tu tetapi korang kena buat banyak keja la nanti klaw sizenya terlalu besar untuk diupload & melambatkan orang lain view profile korang..Itu standard size yang aku gunakan sekarang.Untuk kelihatan lebih jelas, cantik & berkualiti, size pict asal korang mestila besar & sharp..Jalan kerja korang di dalam adobe jugak dilihat untuk mendapatkan sesuatu kualiti gambar.

Jalan kerjanya ialah kecikan & besarkan size picture.Apabila size picture kecik lepas tu korang besarkan, pict korang tidak akan nampak cantik, picture akan jadi blur & pecah tetapi apabila size picture besar & korang kecikan, picture korang akan kekal cantik..

Korang boleh buat kat mane sahaja design/picture edit, sama ada di adobe illustrator atau adobe indesign @ sebagainya.Terpulang pada kemahiran korang sendiri.Dari saiz, korang tidak perlu mengikut size di atas pun tak pe.Untuk mendapat size korang print screen profile facebook timeline sesiapa sahaja, asalkan apa yang korang print screen itu adalah facebook timeline.

Selepas print screen, korang open software yang korang mahir, lepas tu tekan CTRL+N & secara automatik tab size baru akan keluar pada satu paparan dari software tersebut, apa y korang perlu buat cek resolution & cek size.Tidak perlu mengikut size picture di atas.Selepas korang dah tengok & cek sizenya.korang klik OK, lepas tu korang CTRL+V(paste).

Akan kuar picture profile timeline yang korang print screen tadi..Selepas tu korang crop mengikut size header facebook timeline tadi & korang boleh terus edit picture di atas picture print screen tadi.Ingat pesanan aku ni, time korang edit tu, korang kena ingat untuk save setiap kali korang buat.Fikirkan la korang dah buat editing selama setengah jam, lepas tu tiba2 elektrik tak da & korang tak sempat save, masa tu menangis la korang kena buat semula dari awal.Aku cakap ni sebab aku dah alami banyak kali.Bukan setengah jam punya editing & design tapi dah nak masok 3 jam.Elektrik tak da.msa tu aku memang bengang habis, menyesal jangan cakap.tu sudah semestinya.Klau pakai laptop pun sama, korang perlu save setiap kali buat editing, masalah pada software, kadang2 software tidak dapat menampung size software & ditambah plak dengan size editing.Huuu...masak2 nak buat lagi sekali..k la kat bawah ni, video tutorial y aku buat malam tadi..sorry kalau ada kesilapan dalam tutorial ni.Size 1600x900pixels dalam video di bawah ni adalah size lcd desktop aku.Paparan size tu akan terhasil daripda print screen desktop korang sendri..ni first time aku buat tutorial guna video..hehehehe...aku harap korang faham jalan kerja aku dalam video ni..Gdluck








Recommend on Google